Jij bent hier: Informatie rond gezondheid  »  Adviezen  »  Geniet gezond van de herfst

Geniet gezond van de herfst

Gepubliceerd in de categorie Adviezen       
Geniet gezond van de herfst

De herfst is een prachtig kleurrijk seizoen. Niet alleen door de blaadjes in de mooiste kleuren, maar ook dankzij seizoensproducten als de pompoen en braam. Of wat dacht je van paddenstoelen en kastanjes? Ook nog eens heel gezond.

Groenten

De laatste jaren wordt de pompoen steeds populairder in ons land. Terecht, want pompoenen zijn niet alleen mooi, maar ook erg lekker en gezond. Pompoen is rijk aan calcium, ijzer, vitamine C en E.

Voor een gezonde kleurexplosie op je herfstbord kies je rode bieten of rode kool. Rode bieten bevatten belangrijke mineralen zoals kalium, foliumzuur en ijzer. Je kunt ze rauw raspen voor in een salade. Kook je de bieten, verwijder de schil dan pas na de bereiding om kleurverlies te voorkomen. Rode kool is al net zo rijk aan voedingsstoffen, waaronder vitamine C en E, bètacaroteen, foliumzuur en kalium. Bovendien bevat rode kool veel vezels. Kook de kool niet te lang, dat gaat ten koste van de smaak én van de vitaminen.

Paddenstoelen

Veel paddenstoelenliefhebbers kunnen hun geluk niet op in de herfst, want dan zijn er in het bos weer eetbare exemplaren te vinden, zoals cantharellen en eekhoorntjesbrood! Maar pas op: in Nederland groeien ook veel giftige paddenstoelen. In 2009 overleed er nog een 65-jarige vrouw uit Groningen nadat ze een supergiftige knolamaniet (bijnaam: doodsengel) had aangezien voor een weidechampignon. Een veilige optie is om alleen onder begeleiding van een deskundige gids een paddenstoelenexcursie te doen. Overigens ontmoedigt Natuurmomenten het meenemen van paddenstoelen uit het bos. Dit om de natuurlijke kringloop niet te verstoren en zoveel mogelijk mensen van de paddenstoelenrijkdom te laten genieten.

Kastanjes

Veel mensen krijgen in de herfst last van een droge huid. Een natuurlijk middeltje daartegen is kastanje-puree. Verzamel wilde kastanjes, ze worden ook wel paardenkastanjes genoemd. Wilde kastanjes zijn min of meer rond en hebben een bolster met weinig stekels (eetbare tamme kastanjes hebben een puntige vorm en zeer stekelige bolsters). Kook de kastanjes ongeveer een half uur, pel ze en stamp ze samen met wat kooknat fijn tot een goed smeerbare puree. Wrijf hiermee de huid in.

Ook lekker: een kastanjebad. Stamp een kilo wilde kastanjes fijn, laat de pulp in ruim water een uurtje koken, giet het door een zeef en voeg het overgebleven vocht toe aan (niet te heet) badwater.

Bron