Jij bent hier: Informatie rond gezondheid  »  Ziektes  »  Angstneurose – verschijnselen en behandeling

Angstneurose – verschijnselen en behandeling

Gepubliceerd in de categorie Ziektes       
Angstneurose – verschijnselen en behandeling

In het algemene taalgebruik wordt de neurose met stoornissen van het zenuwsysteem geassocieerd die de onstabiliteit en nervositeit veroorzaken.

Tegelijkertijd in de medische wereld wordt nervositeit als psychogene stoornis beschouwd die door een conflict of psychisch letsel ontstaat of door aangeboren karakterkenmerken wordt veroorzaakt. 

Het basiselement van alle neuroses vormt de angst, daarom vandaag gebruiken de psychiaters liever de term angststoornis ter differentiatie van verschillende soorten neuroses. In de angstneurose staan zulke symptomen als het onrust, spanning, bedreigingsgevoel, bang zijn op de eerste plaats. Tegelijkertijd hebben wij te maken met verlaagde gemoedsgesteldheid, slaap- en concentratieproblemen, apathie, emotionele schommelingen, er kunnen ook onaangename somatische verschijnselen voorkomen – hoofd-, hart-, maagpijnen, zicht- en gehoorstoornissen, paresthesie, pareses, diaree of verstoppingen, problemen met evenwicht en nog veel meer. We zijn niet altijd bewust dat de verschillende symptomen niet altijd over een aandoening van een bepaald orgaan getuigen maar juist een verschijnsel van angstneurose zijn. In zulke gevallen kan een specialist de juiste aard van onze aandoeningen bepalen.

De neurose kan en dient behandeld te worden. Er zijn enkele psychologische methodes van het bestrijden van deze ziekte, van een zachte interpersoonlijke psychotherapie of cognitieve gedragstherapie tot progressieve relaxatie of meditatie. Bij zwaardere gevallen worden ook farmaceutische middelen toegepast. Wij kunnen ook zelf de terugkerende angstaanvallen of fobieën voorkomen door bv. allerlei ontspanningstechnieken te gebruiken – de vaardigheid om te kunnen ontspannen en relaxen is zeer belangrijk in de strijd tegen angst. Eveneens voordelig kunnen de ademhalingsoefeningen zijn. Soms is alleen de aanwezigheid van een andere persoon voldoende om een alomvattend onrust over te heersen. Het is ook goed om ons aandacht naar iets anders te kunnen verplaatsen en vestigen, iets wat geen angst opwekt.